Rie Takeuchi og Steen Rasmussen

30. september - 22. oktober

Japansk kunst i Møllen

Vejle Kunstforening viser en udstilling af den herboende japanske kunstner Rie Takeuchi samme med den danske kunstner Steen Rasmussen.

Udstillingen er centreret om en fælles installation hvor kunstnernes værker indgår i en symbiotisk dialog. Steen Rasmussen skaber en grafisk 3D installation i udskåret træ der ”gennembryder” en væg for at indgå i en symbiotisk dialog med Ries hængende papirinstallation så det negative rum – passagen bliver en central del af oplevelsen og med mulighed for interaktion med værket. Den har dermed en direkte reference til udstillingens Titel ”MA – the space between” som også er den overordnede titel på det samarbejde mellem Vejle Kunstforening og Kunsthal Vejle der er etableret om projektet der præsenterer japansk kunst i Vejle hen over efteråret.

Det er et projekt der er kurateret af Steen Rasmussen med baggrund i hans store japanske netværk der er etableret gennem snart 30 års japansk samarbejde.

Steen Rasmussen og Rie Takeuchi har kendt hinanden siden de for 25 år mødtes i forbindelse med hans første udstilling i Nagoya, og hvor hun var en del af kunstscenen der. De mistede kontakten efter hun flyttede til Danmark. Siden 2015 hvor de fik genetableret kontakten har de talt om, et ønske om hvorvidt man kunne lave en udstilling sammen, da deres værker har en fælles klangbund. Nu giver vi med udstillingen i Møllen dem muligheden for at lade Rie Takeuchi s værker, der er en vedkommende videreudvikling af traditionel japansk origami smelte sammen med Steen Rasmussens arbejde med at udvide det grafiske felt og skabe grafiske 3D installationer.

Ud over den fælles installation byder udstillingen også på individuelle værker af de to kunstnere.

Udstillingen er Støttet af Toyota Fonden og L.F. Foghts Fond

Der er fernisering på udstillingen i Vejle Kunstforenings lokaler i Møllen lørdag den 30. september kl. 12. Udstillingen kan derefter ses onsdag til søndag kl. 12.-16.00 frem til og med 22. oktober.