Øssur Mohr

10. juli - 8. august 2021

En nutidig kunstmaler

Fortryllet, åndelig og magisk kunst i Vejle Kunstforening

Øssur Mohr nåede desværre kun at udstille 8 dage i 2020 på grund af Covid 19, derfor er det med stor glæde, at vi kan byde på et gensyn med den færøske kunstner Øssur Mohr lørdag den 10 juli kl.11 i Vejle Kunstforening

Øssur Mohr (født 1961 i Fuglafjørður, Færøerne) er en nutidig kunstmaler, som er kendt for sine abstrakte færøske landskabsbilleder, malet i kraftige farver og brede penselstrøg, han har udstillet siden 1991. Ofte maler han samme motiv i nye variationer og maler autodidakt med olie på lærred.

Øssur Mohr er en markant færøsk maler, som I lighed med andre stærke kunstnere fra det lille ørige ofte lader sig inspirere af det helt specielle fortryllende lys, som kastes fra himlen nedover de blygrå øer. Ud fra de stærke naturindtryk skaber kunstneren sine billeder, der dog rækker langt udover den nære oplevelse af naturen og ekspressivt spejler de dramaer naturen byder på, og de følelser, som det afsætter i kunsternes måde at tolke omverdenen. Nærvær er et vigtigt stikord til Øssur Mohr´s maleri, og det en hurtig konstatering, at lyset spiller en afgørende rolle i hans maleri, for han har levet med det lys, siden han blev født – og det er dette lys, som er vandret med over i hans billeder – fortryllet, åndeligt, magisk og besættende. At kunst bidrager på denne måde. Det er opløftende, og sådan skal det være. Og præcis sådan er der noget opløftende ved at stille sig hen foran et af Øssur Mohr´s billeder.

Selv synes Øssur også, at han har fået en mindre romantisk opfattelse af, hvad det vil sige at være kunster. Illusionen om, at der må findes malerier, der er lette at male, er for længst røget, og selve processen er sældent så spontan, som han gerne ville. Men inspirationen er den samme – lysglimtene, der forsvinder lige så hurtigt, som de kom, og han maler stadig bedst lige efter et regnskyl, mens han stadig har duften af dampende jord i næseborene.

Udstilling kan ses med åbning og fernisering lørdag den 10. juli kl. 11 og frem til og med søndag den 8. august i Vejle Kunstforenings udstillingssted MØLLEN.

Onsdag-søndag 12-16

Der kræves ikke corona pas eller bevis for test, men mundbind/visir. Der er sprit til hænderne i Møllen og der skal naturligvis holdes afstand til andre udstillingsgæster, gerne to meter.