Stig Weye & Steffan Herrik
  1. maj - 17. juni. 2017

Fanden-i-voldske jernskulpturer og finurlige kunstværker

Hvis man vil opleve fanden-i-voldske jernskulpturer og finurlige kunstværker, skal man lægge vejen om Vejle Mølle, når Vejle Kunstforening åbner udstillingen med Stig Weye og Steffan Herrik med fernisering lørdag den 20. maj kl. 11

Der er ingen grænser for, hvor Stig Weye får sin inspiration fra. Med en gevaldig livsappetit og videbegærlighed kaster han sig over enhver information eller fortælling, der kan gøre livet en tand rigere. Tit finder de nyerhvervede indsigter vej til lærredet, hvor de får et stærkt personligt udtryk, der ofte kan virke gådefuldt og indforstået.

Malerierne sætter således skub i en lang række overvejelser om, hvorfor Weye har malet præcis, som det er tilfældet i det enkelte kunstværk. På den måde er Weye en slags malerkunstens mystikker, der lægger op til en form for vedholdende meditation over sine motiver, en meditation som gerne skal bringe nye indblik, hvad enten det er dem, Weye selv havde i tankerne, da han malede, eller om de kommer et helt andet sted fra.

Stig Weyes billeder appellerer til folk med sans for æstetik og finurlige fortællinger. Hans værker vinder ved at blive studeret, for de er mere end en smuk overflade, og hans fabulerende stil vidner om et stort humoristisk overskud. Stig Weye har haft mange udstillinger i både ind og udlandet, samt udsmykket Grindsted Kirke, han er medlem af BKF og Figuration Critique, Paris.

Steffan Herrik er kendt for sine fanden-i-voldske, humoristiske og samtidig tragiske jernskulpturer. Op til menneskehøje, fugleagtige og til tider farlige væsner, iklædt tjære og rust udstråler de en trolddomsagtig kraft, der går til angreb på enhver gængs tryghedsnarkomani.
Også mixed media og landskabsskulpturer udspringer af kunstnerens ligefrem kultiske fantasi.

I de sidste mange år har Steffan Herrik brugt oceaner af tid på at hidkalde en sand folkevandring af ganske ualmindelige gumozoer, der alle har deres rod i det mytiske, det kultiske, det fantastiske – eller i det hele på én gang!

Gumozoerne er fuglelignende væsner, der dog også på forunderlig vis har visse menneskelige træk. Disse tilsyneladende primitive figurer rummer mange forskellige udtryk, der spænder fra det uskyldige og legende til det dunkle og djævelske. Netop denne dobbelthed er det, som gør skulpturerne umiddelbart dragende, fordi de taler til en fundamental dualitet i mennesket selv.

Steffan Herrik er medlem af BKF og Dansk Billedhuggersamfund og har udsmykket Odense Congres Center, Tranbjerg Kirke og udstillet blandt andet i SAK, Svendborg, Galleri 5000, Odense.