Hans Kaare

4. marts - 5. april 2023

Den tidløse Vejle-maler

Kunstneren Hans Th. Kaare (født 1950) har tilbragt det meste af sit liv i Vejle, dog uddannede han sig i 1970erne på Det jyske Kunstakademi i Århus. I 1990 flyttede han tilbage til fødebyen.

Kaare uddannede sig oprindeligt som malersvend, før han slog ind på kunstnerbanen, hvor årene og uddannelsen i Århus gav ham baggrunden for at udstille på anerkendte censurerede udstillinger som Kunstnernes Efterårsudstilling, Kunstnernes Påskeudstilling og Kunstnernes Sommerudstilling. Senere har han udstillet på talrige udstillinger i ind- og udland. Han har således udstillet flere gange i Vejle Kunstforening.

Kaare arbejdede i begyndelsen især med figurmaleri, men derefter har han ofte fundet inspiration i landskabet. Han skildrer ikke nødvendigvis et bestemt sted og ind imellem sniger der sig surrealistiske elementer ind i malerierne, der synes tilsat symbolske overtoner. Kaare er interesseret i at fastholde en psykisk dimension. Malerierne skal være et spejl af deres ophavsmands sindstilstand.

Hans Kaares udtryksform er i forlængelse af den nordiske, ekspressive tradition, med aner som Emil Nolde og Jens Søndergaard. Den dramatiske oplevelse af vind og vejr omsætter Kaare til sit kunstneriske sprog med kraftige strøg, stoflighed og stor farvestyrke. Det er imidlertid fire andre danske kunstnere, der har gjort det største indtryk på ham: L.A.Ring, Niels Larsen Stevns, Erik Raadal og Vilhelm Lindstrøm. Disse kunstnere arbejder alle med en stram struktur neden under deres naturalistiske maleri.

Kaares naturinspirerede billeder har med årene fået stadigt mere strengt opbyggede kompositioner. Blandingen af natur og abstraktion er en vigtig og tydelig understrøm i Kaares billedkunstneriske udvikling. Den bevidste abstraktion og forenkling får billederne til at fremstå monumentale.

I 1980 var Hans Kaare på det første af flere længerevarende ophold i USA. Disse ophold bidrog til en ændring i Kaares kolorit og billedkomposition. I midten af 1990erne betød det, at hans farver blev mere intense. Mens de ældre billeder med Kaares ord havde ”grumsede farver”, blev billederne nu holdt i mere intense og direkte farver. Farverne ulmer og gløder i en veloplagt koloristisk styrke og energiske penselstrøg. Han fastholder sin personlige blanding af natur og abstraktion, men de storladne landskaber skærper Kaares interesse for stramhed og forenkling yderligere.

Udviklingen af Kaares billedsprog var hermed langtfra bragt til en ende. De nyeste malerier er i små og mindre formater, men vægten er stadigt lagt på komposition og et ekspressivt, koloristisk farve- og formsprog, dog i et mildere og enkelt udtryk affødt af en lysere palet.

Hans Kaare arbejder således i spændingsfeltet mellem det ekspressive og det mere stilfærdigt stramme.

På udstillingen vises et udvalg af Hans Kaares ældre malerier og tegninger samt eksempler på hans nyeste billeder i lyse og afdæmpede farver.

Der er fernisering i Vejle Kunstforenings lokaler i Møllen på Søndermarksvej lørdag den 4. marts kl.11. Udstillingen kan ses til 5.april. Åbningstiderne er onsdag til søndag kl.12-16.