Grafik fra Færøerne med 12 danske kunstnere

Grafik fra Færøerne med 12 danske kunstnere.

Der er lagt op til en enestående udstilling af litografier i mesterklassen, når Vejle Kunstforening åbner udstillingen Grafiske forbindelser. lørdag den 11. april med fernisering kl. 11 i kunstforeningens udstillingshus Kunstbrænderiet Præstgyde 3, 7100 Vejle.

I Tórshavn på Færøerne har 12 danske kunstnere aflagt et besøg på det litografiske værksted Steinprent. Det er der kommet en række litografiske stentryk ud af , som udstilles Kunstbrænderiet under titlen ” Grafiske forbindelser”. Udstillingen Grafiske Forbindelser tager udgangspunkt i forbindelser imellem nogle af tidens mest interessante danske kunnstnere og det færøske samfund.

De udvalgte kunstnere er Zven Balslev, Peter Carlsen, Claus Carstensen, Nils Erik Gjerdevik, Jonas Hvid Søndergaard, John Kørner, Fie Norsker, Bjørn Nørgaard, Julie Sass, Andreas Schulenburg, Svend-Allan Sørensen og Katrine Ærtebjerg. De repræsenterer forskellige kunstnergenerationer og udtryk i et forsøg på at afspejle stentrykkets mangfoldighed. Nogle af kunstnerne har allerede flere års erfaring med stentrykket, mens det for andre er første gang, de stifter bekendtskab med teknikken. Alle værkerne er udført i store formater.

Værkerne spænder vidt fra bl.a. Fie Norskers totempæle til Svend-Allan Sørensens stiliserede hammer over Kørners glittet hvide flader med danske fiskebåde i horisonten til Jonas Hvid Søndergaards kalejdoskopiske geometri. De forskellige kunstneres udtryk giver et folkeligt billede af det professionelle litografiske stentryks mangfoldigheder og muligheder i det nære samarbejde imellem trykker og kunstner. Værkstedet Steinprent agerer nærmest som kulturcentral i Nord-Atlanten, da dets høje standard gør, at det gæstes af kunstnere fra hele verden. I denne udstilling er det den særligt danske forbindelse til det unikke færøske værksted som giver sig til kende.

Udstillingen kan ses frem til den 17. maj

Kunstbrænderiet Præstegyde 3, 7100 Vejle holder åbent onsdag til fredag fra kl. 12- 16 og lørdag til søndag kl. 11-15

Der er fri entré.