Vækst

Vækst i Kunstbrænderiet.

Med fernisering lørdag den 16. januar kl. 11 ønsker Vejle Kunstforening og Kunstbrænderiet alle sine medlemmer og venner af huset et godt nytår, ved at byde indenfor til årets første udstilling ”Vækst” medBirgitte Thorlacius, Ida Holm Mortensen og Nina Ferlov.

Birgitte Thorlacius arbejder i sine grafiske værker med enkle, naturalistiske motiver. Inspirationen til sine tryk henter hun i den omgivende natur. Karakteristisk er det, at hun koncentrerer sig om den skrøbelige verden – der hvor naturens vækster forfalder og overgår fra en tilstand til en anden. Naturens evige kredsløb. Motiverne kan være tidselfnug, et blad i opløsning, siv i vinden, insektvinger. Værkerne er dybtryk i form af koldnålsraderinger, ætsninger og akvatinte. Ofte udført som en kombination. Ved siden af grafikken arbejder Birgitte med maleri i olie og i de seneste år tillige med store tuschlaveringer.

Det er en lyst til at skabe, der hele tiden driver Nina Ferlov. Hun siger ligefrem, at hun elsker at male akvarel. Det giver hende ro at beherske penslen og farverne. Hun vil mere, hun vil hele tiden udvide sine evner og muligheder. Det går hverdagene med.

Glæden over at skabe og glæden, ja ligefrem tilfredsstillelsen, når et billede bliver godt, skal også deles med andre. Det kommer til at leve mellem hende og beskueren.

Hun er bevidst på at være professionel kunstner. Det er et arbejde at udforske og fuldende, at fordybe sig i naturen – og at genskabe dens skønhed og ærlighed i kompositioner, der bliver til selvstændige billeder skabt af hendes personlige hånd.

Den daglige selvstændige fordybelse, hvor der skabes nye værker, er en drivkraft. Og at samle dem til en udstilling bliver til gensidig glæde.

Ida Holm Mortensen har arbejdet som fuldtidskunstner i mere end 30 år og synes stadig det er som at være på en opdagelsesrejse, hvor målet er usynligt, men hvor man hele tiden undres og med stadig større ydmyghed griber dagene. Ida Holm Mortensen arbejder sideløbende med maleri, keramik og grafik. Hendes motiver tager ofte udgangspunkt i naturen og de ting, der sker løbende omkring hende. Hun bearbejder så indtrykkene, så de får et alment udtryk i et forenklet sprog.  Hendes baggrund som maler gør, at hun betragter de drejede krukker og fade som runde lærreder. Det har så også den fordel at hun kan arbejde med motiver, der griber sig selv i halen. Det er motiverne – ikke kun de fortællende, men også mønstre, der er det væsentlige for hende, og glasurerne er nærmest blot et grafisk element. Selve drejeprocessen og de andre håndværksmæssige sider er nærmest afslappende – rent mentalt.

Udstillingen åbner med fernisering lørdag den 16. januar kl. 11 i Kunstbrænderiet Præstegyde 3, Vejle og kan ses frem til den 14. februar.

Kunstbrænderiet Præstegyde 3, 7100 Vejle holder åbent onsdag til fredag fra kl. 12- 16 og lørdag til søndag kl. 11-15.

Fri entré.
www.kunstbraenderiet.dk