KUNSTjulemarked i Møllen5. november - 4. december 2022

KUNSTjulemarked i Møllen

Det er snart Jul – og kunsten er at finde den helt rigtige julegave til vores nærmeste.

Vejle Kunstforening slår traditionen tro alle døre op og inviterer indenfor til KUNSTjulemarked lørdag den 5. november kl. 11

Vejle kunstforenings Julemarked er ikke helt som alle de andre – her vil du kunne finde mageløse advents -, jule, værtinde,” eller behold selv gaver” med kun det bedste af billedkunst og kunsthåndværk af nøje udvalgte kunstnere.

Henny Pedersen begyndte først at væve kurve for ca. 10 år siden, efter at have set vævede kurve på en vævemesse i Sverige. Hun designer selv sine mønstre, så det er blevet til mange forskellige udgaver i tidens løb, hun har vævet firekantet, trekantet, ovale, aflange og runde kurve. Til kurvene er der blevet anvendt forskellige materialer som bl.a. hørgarn, bomuldsgarn, fiskegarn, papirgarn, tæppegarn, skindstrimler, bast og bæltestrimler.

Billedkunst og musik har fulgt Eva Kobel hele livet. Form og farve for øjet – og øret! Rytmer, linjer og retninger. Skulpturer har hun også lavet i gips og beton, men i de senere år er hun blevet fanget af det brændte ler. Den alkymistiske proces fra det brune mudder til de stramme former med masser af klare farver. Og meditationen ved drejeskiven, stilheden og katten der lægger sig ved siden af og følger processen.Hun er optaget af enkle former og klare farver. Det ligefremme, – ikke så meget pynt!Det handler oftest om det der er indeni. Æskerne er til det private, det hemmelige rum – eller det farverige rum vi lukker op for ved særlige lejligheder…

Hanne Pjedsted tør godt kalde sig en gråhåret strikker fra 1949, og som vedkender sig at være en ”strikkenørd”, strikkeentusiast eller hvad man nu vil kalde en person, der ikke kan lade være med at strikke… alle steder og altid, hvor det er muligt (og tilladt).
Over årene er det blevet til både private og officielle arbejder, fra bestillingsarbejde af sweateren til gymnasiekammeraten og siden til designs og opskrifter for garnfirmaer, projekt for Kunsthallen i Malmø mm… Undervisning, foredrag, kurser og workshops har naturligt været en del af hendes virke, både strikkefagligt og pædagogisk, men især den legende og siden den eksperimenterende tilgang har bidt sig fast om hendes strikkepindene.

Jens Morten Larsen startede som pilefletter for ca. 23 år siden og blev fra starten meget fascineret af pil som materiale. Det bliver ved med at være en udfordring at styre formen samt at kombinere pil med forskellige farver uden at gå på kompromis med æstetikken og man bliver til stadighed udfordret på forskellige teknikker fortæller Jens Morten.Han dyrker selv al den pil, han fletter med på fødegården ved Jelling.Han var for 20 år siden med til at starte Jelling Pileflettelaug, som i dag har ca. 140 medlemmer.

Pauline Dagmar Christensen skaber keramik i porcelæn, stentøj og raku. Hun er uddannet på kunstakademiet i Linz i alpelandet Østrig, hvor hun også oprindeligt kommer fra.

Pia Nissen er uddannet glaspuster, uddannet på glas- og keramikskolen på Bornholm i 2005. hun laver fortrinsvis blæst glas, både brugsglas og unika værker. Hun blev tidligere uddannet som grafiker og tiltrækkes af de rene farver og linjer.

Signe Carlsens armbånd er en lille niche, hun har til afveksling fra arbejdet med abstrakt maleri, som hun har beskæftiget mig med de sidste ti år.Hendes armbånd sammensætter hun af halvædelsten, rav, stenperler, metalperler mm. Hun sammensætter armbåndene med forskellige former og farver, så der skabes harmoni i udtrykket.

Kirsten Mønsted: OLIEMALERI & BRONZEI en kombination af musik, digte og citater finder hun sin inspiration og arbejder med skiftende temaer.Ordene skaber former og figurer, musikkens toner skaber rytmer, linjer og bevægelser.Glæden ved at færdes i naturen er en vigtig faktor til energi. I den skabende proces i atelieret finder naturens former, farver og årstidernes skiftene ofte vej på lærredet.Hun maler olie på lærred og monotypi på papir. – Indimellem griber hun udfordringen med den rumlige form og skaber mindre skulpturer i keramik og bronze.

Mogens Mønsted: KERAMIK & BRONZEDET – at lege og være et skabende menneske er – foruden at være en stor glæde –også med til at skabe dialog med andre mennesker fortæller Mogens Mønsted. Han arbejder med ler og bronze og er optaget af brændingsmetoder som RAKU- og PIT-brænding (bålbrænding). Han fremstiller drejede krukker i ler, mindre figurer støbt i bronze – og ofte en kombination af ler og bronze.Inspirationen får han gennem naturens former, myter, sagn, historier og ”livet mellem mennesker”, hvilket afspejles i værkernes titler.ALT fremstilles på eget værksted.

Tag familie og venner under armen og kom forbi til et julehyggeligt KUNSTjulemarked og find den oplagte julegave til den der har alt, eller til den som vil blive himmelsk overrasket over en unik gave under juletræet.

På julemarkedet kan man tage det købte kunst med hjem med det samme og ikke, som ved de sædvanlige kunstudstillinger først hente når udstillingen er slut.

Der er åbning af julemarkedet lørdag den 5. november kl. 11. i Vejle Kunstforenings udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1, 7100 Vejle, og herefter onsdag til søndag kl. 12 – 16 til og med den 4. december

Der er gratis entré alle dage.