Per Oscar Jensen og Vivi Linnemann

Nyfortolket Pop Art og plastiske skulpturer i Vejle Mølle.

Med fernisering lørdag den 21. maj byder Vejle Kunstforening indenfor i Vejle Mølle kl. 11 til en spændende udstilling med Vivi Linnemann og Per Oscar Jensen, der begge evner at krydrer alle sanser med former, farver og spændende installationer.

Vivi Linnemann er en dansk kunstner – født og opvokset i Aalborg -der har formået at slå igennem i udlandet. Hun har siden 2011 været fast bosat i Schweiz, hvor hun i særlig grad har slået sit navn fast gennem sin deltagelse i en spændende række udstillinger. Hun har også udstillet forskellige steder i Danmark og var f.eks. med på Skulptur Biennalen i Kongens Have i København i 2012 (med værket ”Wannabetree”). Vivi Linnemann arbejder bredt med video, digital illustration, maleri, collage og ikke mindst forskellige former for skulpturelle værker og installationer, hvor det abstrakte med en slags fortællende strukturer er i fokus for hendes kunstneriske bestræbelser.

Skulpturerne er plastiske og ofte transparente i deres struktur, hvilket betyder de kan ændre form alt efter, hvor de placeres, og hvordan de er ind tænkt i omgivelserne – om det er et lukket udstillingsrum eller i et bybillede eller ude i naturen (som Land Art). Linnemanns skulpturer bibringer noget særligt til stedet og samtidig er der noget opløftende – ja nærmest en slags glæde – ved deres formsprog og transparens, der gør, at man bliver i godt humør samtidig med, at man undres over, hvad disse skulpturer mon betyder – eller er – og det svar må beskueren så selv skabe en historie ud af.

Per Oscar Jensens stil er en nytænkning af 60’ernes Pop Art. Farven hvid er dominerende, og de for det meste figurative billeder fortæller mere end én historie. Et maleri viser ikke bare rummet, som det umiddelbart ses. Per Oscar Jensen er også inde i rummet, der ligger bag ved, fordi vores tanker og sanser godt kan være et andet sted samtidigt. Vi kan sanse noget andet, end det rum vi lige befinder os i, fordi der samtidigt kan gå tanker og ideer gennem vores hoved.

Per Oscar Jensen er en maler der ved, hvor han vil hen. Han begyndte at male allerede som 17-18 årig og udstillede på en biennale i Tyskland.  Han blev uddannet på akademiet i hans hjemegns København 1975 til 1982 (den gang var der op til 3.500 ansøgere pr. år, max. 20 blev optaget) er 68 år nu, og har med en længere afbrydelse været aktiv maler siden.  Men her indenfor de alle seneste år har han oplevet et regulært internationalt gennembrud i karrieren. Og han kan takke sig selv for successen. Hans kunst, som han stilmæssigt selv karakteriserer som nyfortolket Pop Art, er hans værk. Og han har selv via en flot professionel hjemmeside og opsøgende arbejde skabt forbindelserne, der har sendt hans kunst ud i Europa.  Og i 2017 formentlig også til USA og Kina.

Udstillingen åbner med fernisering lørdag d 21. maj kl. 11 i Vejle Kunstforenings nye udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1 7100Vejle og kan ses frem til den 19. juni.

Kunstbrænderiet holder åbent onsdag til fredag fra kl. 12- 16 og lørdag til søndag kl. 11-15

Fri entré.