Bjarke Regn Svendsen14. januar - 19. februar 2023

Nyrealismen

Vejle Kunstforening ønsker alle sine medlemmer og venner af huset et godt nytår ved at byde velkommen til årets første udstilling lørdag den 14. januar kl.11 med kunstneren Bjarke Regn Svendsen.

Bjarke Regn Svendsen udgangspunkt er nyrealismen, stærkt inspireret af den amerikanske ’superrealisme’, som bl.a. blev vist på Louisiana i 1972.

Efterfølgende har han fulgt sine egene veje via en stor interesse for bl.a. pointillismen, inspireret både af de gamle mestre, rasterbilleder og af de gamle TV-apparaters noget forenklede gengivelser.

Senere kom det uskarpe fotografi som forlæg. Her har inspirationen fra Gerhard Richter været afgørende. Det ”mislykkede” fotografi rummer ofte en nerve og noget uudgrundeligt, som ikke altid findes i det perfekte.

Han arbejder oftest med fotografiske forlæg. De senere år har han også udstillet fotografier. Bjarke fotograferer meget, og det giver nærmest sig selv: Nogle fungerer bedst som fotos, andre kalder på at blive malet.

Når han maler efter fotos, ender det som regel med, at maleriet tager over, og at forlægget glider i baggrunden.

Hans motivverden har gennem årene været en vekselvirkning mellem det hjemlige og indtryk fra udlandsrejser.

De fleste kender det nok. På udflugter og rejser til udlandet sanser man alting mere intenst. Når man så vender hjem, er pludselig de velkendte omgivelser nærmest også nye og eksotiske.

Stationsbyen Tistrup, hvor han har boet siden 1976, har givet inspiration til en lang række billeder. Det samme har diverse besøg og ophold i udlandet, fra New York og Japan til Paris, Athen og Italien.

Udstillingen vil rumme eksempler på begge dele.