Anne Marie Frank og Kirsten Holm

Grafik og keramik i Kunstbrænderiet.

Der er lagt op til elegant og smuk nutidskunst i mesterklassen, når Vejle Kunstforening åbner udstillingen med grafiker Anne Marie Frank og keramiker Kirsten Holm lørdag den 5. april med fernisering kl. 11 i kunstforeningens stemningsfyldte udstillingshus Kunstbrænderiet Præstgyde 3, 7100 Vejle.

Grafiker Anne Marie Frank er uddannet fra Det Fynske kunstakademi, Grafisk skole, og har en lang række udstillinger bag sig, bl.a. Charlottenborgs Forårsudstilling, Charlottenborgs Efterårsudstilling, Johannes Larsen Museet 2006 og Vejle Kunstmuseum i 2008.

I sine værker placerer hun sig ofte i en spændingsfyldt blanding af dissektion og opbygning, distance og nærhed til naturen, både når motivet er planter og dyr.

Anne Marie Frank skriver:
”Når mit motiv er et landskab, ønsker jeg at vise et ’udtræk’ af landskabet frem for en realistisk skildring og tydelig genkendelighed …. Jeg tror, at der i dette ligger en urgammel måde at forholde sig på, når man ser tingene som tegner og gennem sin tegning ser det, man ellers ikke ser. På denne måde ønsker jeg som billedkunstner at forholde mig til ting, som altid har været i verden, og som der altid har været mennesker, der absolut måtte tegne”.

Keramiker Kirsten Holm skaber objekter, ofte af form som lågkrukker, der nærmest synes at gro frem af de danske kystlandskaber. Hendes keramiske værker er skabt med udgangspunkt i fund fra havet: Et forstenet søpindsvin, en interessant sten eller en eroderet østersskal. Kunstneren tildanner og udfører sine keramiske overflader sådan, at de hænger sammen med og videreudvikler de mønstre og strukturer, der findes i de indsamlede naturmaterialer. For at kunne gøre dette, har hun udviklet en sand ekspertise inden for RAKU- og MUFFELbrænding

Kirsten Holm har deltaget i et stort antal udstillinger bl.a. Johannes Larsen Museet, Frederikshavn Kunstmuseum, Herning Museum og er repræsenteret på Keramikmuseum Berlin, Danmarks Keramikmuseum og Statens Kunstfond.

Udstillingen kan ses fra den 5. april med fernisering kl. 11 og til med den 18. maj

Alle er velkommen og der er fri entré.

Kunstbrænderiet har åben onsdag til fredag fra kl. 12 til 16 og lørdag, søndag fra kl. 11 til 15.