Jonna Pedersen

18. maj - 16 juni 2024

På udstillingen viser hun maleri, collage, tegning og linoleumssnit

Eftertanker

Vi inviterer dig hjerteligt til åbning af vores seneste udstilling, ” Eftertanker “med Jonna Pedersen lørdag d.18. maj kl. 11, hvor kunst møder essensen af ​​forskellige perspektiver. Tag med os, når vi begiver os ud på en rejse gennem kreativitetens linser, og hvor vi afdækker fortællinger, der overstiger grænser og fanger sindet.

Jonna Pedersen undersøger kulturens forandringer og eksistens, ofte med brug af humor.

Udstillingen rummer værker, der spejler eksistens igennem velkendte billedelementer som sko og særlige klæder. Man siger, at klæder skaber folk. Nogle klæder får karakter af public statements, og andre bliver til ikoner for en tid eller kultur. Jonna Pedersen er optaget af, hvordan særlige klæder udtrykker værdier og holdninger og fortæller noget om, hvordan vi mennesker er til i verden. Til udstillingen har hun særligt fokuseret på pink klæder bl.a. en Barbie og Dolly Parton dragt samt Ringo Starrs jakke. Malet som påklædningsdukke-tøj, altså uden personen som kan låse fortolkningen fast. Beskueren kan selv ”påføre” sig tøjet som en slags forklædning eller udsagn til forskellige situationer i livet.

På udstillingen viser kunstneren også værker, der relaterer til vores daglige kommunikationsvaner og den kulturelle forandring, der er sket i vores måde at kommunikere, nemlig at telefonsamtaler stort set er erstattet af tekstbeskeder.

Hendes værker kan ved første øjekast virke indbydende og festlige, men går man i dybden, er der mange budskaber og betydningslag, som kan frembringe en eftertænksomhed.

Det ligger kunstneren på sinde, at kunst giver stof til eftertanke. I et hjørne af udstillingen er indrettet et område, hvor beskueren kan sætte sig og reflektere over f.eks. kunsten, livet og farven pink. Her kan du vende et timeglas og bruge ca. 3,5 minutter på fordybelse og notere dine tanker ned til kunstneren.

På udstillingen viser hun maleri, collage, tegning, linoleumstryk m.m.

Jonna Pedersen har udstillet adskillige gange i Vejle, med flere solo- og gruppeudstillinger i Kunsthal Vejle og RUM21 regi. Senest parafrase-udstillingen BREV I APRIL, skabt over Inger Christensens digt med samme titel, og den stedsspecifikke udsmykning DET om Inger Christensen, opsat ved Spinderihallernes hovedindgang. Eftertanker er kunstnerens første udstilling i Vejle i stort format.Jonna Pedersen er medlem af Kunstnersammenslutningen PRO, Bkf, KKS og Kunsthal Vejles Advisory Board. Uddannet fra private billedkunstskoler i København og London samt Cand. Negot fra Syddansk Universitet.

Hun har en lang række udstillinger bag sig bl.a. i New York, Tel Aviv, Amsterdam, London, Berlin og adskillige udstillinger på danske gallerier, kunsthaller og museer, senest på JANUS – Vestjyllands Kunstmuseum med den mini-retrospektive udstilling Tilbageblik i 2024 og på Heerup Museum i 2023.

I 2023 udkom bogen [ Fone ] Sexism Existence. Jonna Pedersen Works and poetry 2017-2023 som samler 5 års kunstnerisk arbejde, inkl. digte og en novelle. Bogen er til salg på udstillingen.

Der er fernisering på udstillingen lørdag den 18. maj kl. 11. i Vejle Kunstforenings udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1 7100 Vejle. Herefter vises udstillingen dagligt fra kl.12-16 og kan ses frem til den 16. juni mandag og tirsdag lukket.

Der er fri entré.