Søren Bjælde

Søren Bjældes paradis.

Med fernisering lørdag den 21. februar kl. 11 byder Kunstbrænderiet indenfor i til en farverig og fantasifuld rejse igennem Søren Bjældes fabulerende paradis.

Kunstneren Søren Bjælde der er årets kunstner 2015 i Vejle Kunstforening ejer en kunstnerisk drivkraft, som har affødt et billedunivers af enestående originalitet. I en tid, hvor billedkunsten ofte svæver et sted mellem videnskabsteoretiske studier, højtravende sproggymnastik og sanse-eksperimentarium, er det forløsende at møde en kunstner, der graver ned til billedets essentielle kilder: Glæden ved at udtrykke sig i et ligefremt billedkunstnerisk sprog ud fra en stor indre nødvendighed.

Søren Bjælde lader sig inspirere af hverdagens oplevelser samt egne erindringer og ønsker igennem sin kunst at fortælle forskellige historier til beskueren. Han arbejder hovedsagligt med farvetræsnit, men beskæftiger sig også med tegning, maleri, keramiske figurer og bogillustrationer. Bjælde interesserer sig for og arbejder i sin kunst med det farverige, det dekorative, det humoristiske, det uhyggelige samt det fortællende, og idéerne hertil får han for eksempel fra tegneserier, illustrationer i middelalderhåndskrift, kirkekunst og kunst fra andre kulturer og verdensdele. Igennem mere end 25 år har Søren Bjælde arbejdet med grafik, maleri, udsmykninger samt illustrationer og har udstillet sin kunst i mere end 10 lande, herunder Danmark, Tyskland, Storbritannien, Japan, Argentina og USA.

Udstillingen kan ses fra lørdag den 21. februar med fernisering kl. 11 til den 29. marts i Vejle kunstforenings udstillingslokaler Kunstbrænderiet Præstegyde 3, 7100 Vejle

Kunstbrænderiet holder åben onsdag til fredag fra kl. 12 til 16 og lørdag fra kl. 11 til 15.