Lene Juhler

Lene Juhler årets kunstner 2014.

Med valget af billedkunstner Lene Juhler, som årets kunstner 2014 i Vejle Kunstforening, er det med stor fornøjelse Kunstbrænderiet byder indenfor til fernisering lørdag den 22. februar kl. 11 hvor Lene Juhler åbner udstillingen ”Jomfru Marias7smerter-skæbner og landskaber. Udstillingen kan ses fem til den 30. marts.

Inspirationen har Lene Juhler hentet i Rosenkransen, den bibelske og betragtende bøn fra år 1200, hvor gentagelsen ”Hil dig Maria” fører os ind i en kort sammenfatning af evangelierne.

Lene Juhler konverterede for nogle år siden til den katolske tro efter mødet med en ung franciskanermunk i Rom.

Det grafiske arbejde af kvindeansigter og landskaber er lavet i linoleumssnit. Lene Juhler har spurgt kvinder, som hun vilkårligt mødte, om hun måtte fotografere dem og har derefter på linoleumspladerne snittet videre for at skabe det blide og intense udtryk, hun søgte.

Lene Juhler har forsøgt at finde poesien i det grafiske udtryk.

”Jeg havde en periode hvor jeg ikke kunne holde ud at arbejde med farver og ville derfor gå i fordybelse med den sorte farve og det smukke håndværk linoleumssnit og blev fuldstændig overrasket over hvor mildt et sort hvidt tryk ligeledes kan være.”

Lene Juhler er netop blevet optaget på Kulturstyrelsens liste over samtidskunstnere.

Lene Juhler blev optaget p.gr af tre store projekter… den roste udstilling ”Johanne Christine” på Vejle Kunstmuseum, projekt ”Barnets stemme” i Spinderihallerne og senest det vellykkede croquis projekt, som var en selvstændig del af ”The Bus Project” i Trekants områdets Kulturfestival

Lene Juhler er medlem af BKF, Kvindelige kunstneres Samfund og ProKK.

Kunstnerisk ansvarlig for vandreudstillingen “barnets stemme” I samarbejde med tænketanken Huset Zornig, Vejle Kommune og Vejle Kunstmuseum.

Udstillingen kan ses med fernisering lørdag d.22. februar kl. 11 og frem til d. 30. marts

Der er naturligvis åbent for alle og som sædvanlig fri adgang.

Kunstbrænderiet Præstegyde 3, 7100 Vejle holder åbent onsdag til fredag fra kl. 12- 16 og lørdag til søndag kl. 11-15.