Lars Pryds og Lisbeth Tolstrup

Udstillingen "Modspil". Lisbeth Tolstrup og Lars Pryds udstiller i Kunstbrænderiet, Vejle.

Velkommen til fernisering lørdag den 23. august

Lørdag 23. august kl. 11.00 åbner en stor udstilling med værker af Lisbeth Tolstrup og Lars Pryds i Vejle Kunstforenings stemningsfulde udstillingssted Kunstbrænderiet, Præstegyde 3 i Vejle. På to etager i det tidligere brændevinsbrænderi vises nye tekstile objekter, malerier og collager.

Det er anden gang, Tolstrup og Pryds er inviteret af Vejle Kunstforening. Første gang var i 1993 med udstillingen “Fra Mørket”. Den gang skrev Vibeke Kruse i Vejle Amts Folkeblad, at udstillingen var “blandt de bedste, der overhovedet har været vist i foreningens regi(23. januar 1993).

Den aktuelle udstillings titel “Modspil” refererer til det samarbejde og dermed modspil, Lisbeth og Lars har givet hinanden gennem de seneste 30 års samliv og samarbejde om både kunst og andre opgaver på deres fælles tegnestue.

Lisbeth Tolstrup
Tekstilformgiver og kunsthistoriker
Født 1952 i København. Bor og arbejder på Østerbro.

Uddannelse
Stud.mag.art., Københavns Universitet fra 2013.
BA i kunsthistorie, Aarhus Universitet, 2004.
Tekstilformgiver fra Kunsthåndværkerskolen (nu: Designskolen) i Kolding, 1980-84.

Lisbeth Tolstrup er tekstilformgiver og kunsthistoriker. I Vejle viser hun tre typer af arbejder. I en serie stramt komponerede collager undersøges sammenhængen mellem en form for visuel erindring kombineret med tekstile fragmenter – nogle fysiske, andre gengivet på tryk. Dertil kommer eksempler på de tekstile objekter, der over tid har udgjort et særligt felt for hendes udforskning af sanselighed og materialitet. Endelig er medtaget nogle enkelte tekstile smykker, specielt udviklet til en bog om emnet, der udkommer medio september.

Lars Pryds
Billedkunstner BKF, grafisk designer MD.
Født 1962 i Kolding. Bor og arbejder i København.

Uddannelse
Master i Design fra Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering (2011-13).
Tegner/grafiker fra Kunsthåndværkerskolen (nu: Designskolen) i Kolding (1983-87)

Lars Pryds er billedkunstner og grafisk designer. Hans billedkunstneriske værk består primært af maleri og collage, med inspiration fra pulserende storbyer og de oversete strukturer i overflader som murværk, asfalt og materialer, der bærer spor efter slid, langvarig brug og menneskers tilstedeværelse. De store lærreder såvel som mindre arbejder på papir har collagens karakter – de er “samplinger” og kommentarer – til livet, til kærligheden og til den globalisering, der på godt og ondt er en del af vores hverdag, menneskeligt som kunstnerisk.

På udstillingen i Kunstbrænderiet viser Lars Pryds blandt andet en helt ny serie små collager og tegninger skabt under et ophold i den lille islandske by Blönduós i maj måned i år, samt en række malerier på lærred i formater op til 140 x 200 cm.