Jens Galschiøt30. september - 5. november 2017

Jens Galschiøts kunstneriske imperium

Der er lagt op til en anderledes udstilling med fernisering lørdag den 30. september kl. 11, når den pladderhumanistiske kunstner Jens Galschiøt gæster Vejle Kunstforening.

Odensekunstneren Jens Galschiøt har i de sidste tyve år skabt sig et navn som en markant socialt indigneret kunstner, der har deltaget i utallige happenings verden over.

Jens Galschiøt er oprindeligt uddannet smed, men droppede i 1985 sit lønarbejde for at blive først sølvsmed, siden billedhugger.

Han har siden arbejdet i et atalier i Odense på 2000 kvadratmeter, hvor der nu er støberi, smykke- og pilefletværksted, kunstskole, tv-studie, butik, skulpturpark – og et 400 kvadratmeter stort kunstgalleri.

Herfra udgår også foreningen AIDOH der er organisatorisk ramme om mange af Galschiøts happenings. AIDOH er en forkortelse for ART IN DEFENCE OF HUMANISM. AIDOH er skabt af Jens Galschiøt som en gruppe, der opstiller politiske kunstværker for at gøre opmærksom på umenneskelig behandling af befolkningen i forskellige lande i forbindelse med politik, religion eller økonomiske interesser. Gruppen har ved flere lejligheder startet en samfundsdebat omkring enkeltlandes overforbrug eller regeringers undertrykkende behandling af egen befolkning.

Jens Galschiøt og AIDOH blev verdenskendt for aktioner ved større begivenheder. I november 1993 blev den et tons tunge sorte svinehund skulptur, opstillet i tyve byer i Europa inden for 55 timer, Opstillingerne var ulovlige, og de lokale myndigheder havde ikke kendskab til projektet og de skabte en omfattende debat i politiske kredse, i pressen og i offentligheden. Flere steder blev der fundet en permanent opstilling for skulpturen, der var en gave til byen. Mere end 100 frivillige deltog i Skulptur manifestationen, der af pressen blev kaldt den største kunsthappening i Europa og der er vel tale om en af de første stykker egentlig ”Street art” udgået fra dansk grund.