Aage Birck
  1. august

Aage Birck med rette linier og skarpe kanter.

Det håndværksmæssige er mere end på en måde i fokus, når Vejle Kunstforening byder indenfor lørdag 20. august kl. 11 til åbning af udstillingen med keramiker Aage Birck.

På den kommende udstilling i Vejle Kunstforening Møllen, vil han vise værker fra nogle af de områder han arbejder med.

Han er især kendt for de saltglaserede skulpturer, som inkorporerer gammelt hånd-værktøj, et arbejde der indbragte ham den Europæiske Westerwaldpris for saltglaseret stentøj i 2009.

Et andet område, som optager Aage Birck, er de uglaserede skulpturer med indbyggede fragtmenter af forvitret jern og indprægede geometriske tegn. Ved brænding i en kapsel med indlagt reduktionsmateriale opstår der sorte og grå nuancer, som giver overfladen en afsvedet karakter. De rette linier og skarpe kanter giver disse skulpturer et arkitektonisk præg.

I de sidste par år har han udviklet et omfattende design af facetterede fade, skåle og vaser med klassikske asiatiske glasurer, som nu for første gang vises for offentligheden.

Siden 1966 har Aage Birck udstillet over det meste af Europa, hvor også hans værker befinder sig i offentlige samlinger. I perioden 1987 til 1998 var Aage Birck anvendt på Kolding Kunsthåndværkerskole, som kursuslærer og konsulent på de studerendes afgangsprojekter. Han har tillige været konsulent på afdelingen for Unika, jurymedlem for 1st International Triennial of Silicate Arts i Ungarn og involveret i udstillinger i hele Europa, USA og Japan samt Taiwan.

Listen over museer og samlinger, hvor hans kunst er repræsenteret er alenlang og vidner om en fremskudt position som kunstner, med blandt andet Taipei Museum of Fine Arts in Taiwan, Republic of China. Kunstmuseet Trapholt, Hamburg Kunstgewerbemuseum og Fyns Kunstmuseum

Der er fernisering på udstillingen lørdag den 20. august kl. 11. i Vejle Kunstforenings udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1 7100 Vejle Herefter vises udstillingen dagligt fra kl.12-16 undtagen mandag og tirsdag og kan ses frem til den 25. september

Der er fri entré.