Toni Larsen7.4 - 6.5 2018

Toni Larsens billedverden.

Toni Larsens originale, forunderlige, og poetiske univers i Vejle Kunstforening.

Toni Larsen arbejder med og udvikler det grafiske medie, både i form af linoleumstryk og i sine bogudgivelser, hvori hendes digte, skriften, typografien og opsætningen danner en hel særlig sanselig symbiose.

Bogstaver, ord og sætninger kan også indgå i Toni Larsens linoleumstryk. Her anvender hun ofte farver, som sammen med den stærke ornamentale billedopbygning, og den for linoleumstrykkets særegne stoflighed, tilsammen resulterer i værker som fremstår rytmiske, sære, smukke og nyskabende.

Der er stor diversitet i Toni Larsens grafiske euvre: de kan bestå af skrift, de kan være abstrakte, de kan afbilde kroppen eller naturen og de kan også være morsomme. På forunderlig vis er billederne enkle og komplekse på samme tid – som et haiku digt.

Toni Larsen er en engageret kunstner, men hun bruger ikke på socialrealistisk vis sin kunst som et våben i klassekampen. Menneskets kamp, kultur eller klassekampen er dog lige fuldt til stede i hendes fantasiverden.

Hendes billeder henvender sig til os, hver på sin måde – om naturen, fuglene og planterne, om vold og miljøsvineri.

Som beskuer fyldes man af sin egen underfulde mening ved mødet med Toni Larsens univers, en intuitiv mening, en undren og en glæde.

Der er fernisering på udstillingen lørdag den 7. april kl. 11. i Vejle Kunstforenings udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1, 7100 Vejle.

Herefter vises udstillingen onsdag til søndag fra kl. 12 – 16 frem til den 6. maj.