Roelof de Roo13.1.-18.2. 2018

Roelof de Roos billedverden

Med fernisering lørdag d.13. januar kl.11 med den Hollandsk fødte kunstner Roelof de Roo, byder Vejle Kunstforening velkommen til et nyt og farverigt udstillingsprogram 2018.

Roelof de Roo (1944) er født i Holland, og er en af de malere, der i de seneste 40 år mest konsekvent har udført malerier i København, Amsterdam og Berlin. Han begyndte at male i slutningen af 1970’erne, inspireret af det 17.århundredes hollandske malerkunst og det realistiske maleri, ”Magisch Realisme” og ”Neue Sachlichkeit” fra 1920’erne. Temaet i hans bylandskaber er ”times of the day”: sommernat, efterårsstemning, tidligt forår, solnedgang. Et andet hyppigt tilbagevendende motiv er danske og udenlandske jernbanestationer, hvor sindsstemninger som ensomhed og vemod bliver overført til arkitektur og rum. Senest kan nævnes en ny interesse i stemningslandskaber, som udtryk for den indre erfaringsverden. Roelof de Roo bor i Holland og arbejder i Holland og Danmark.

Roelof de Roo beskriver selv sine billeder således: De kan vel betragtes som en lille kunstnerbiografi, fordi de omfatter min motivverden. Man ser jernbanemalerier, storbybilleder, stemmingslandskaber og opstillinger. Salling, Mors, København, Berlin og Amsterdam er de foretrukne steder, hvor jeg har oplevet utallige solnedgange, nedlagte jernbanestrækninger, forfaldne gårde, S-togstationer i aftenbelysning og menneskeforladte storbygader.
Udgangspunktet og fremgangsmåden i den kreative proces har altid været at skabe en syntese mellem den æstetiske virkelighed, det umiddelbart synlige og den imaginære, mere personlige erindringsverden. Når jeg taler om æstetisk virkelighed, mener jeg ikke nødvendigvis noget smukt, da man meget godt kan bruge sin fantasi til at genkende skønhed i det usædvanlige og det ufuldkommen.

For Roelof de Roo er livet kunst, og han er tilmed en succesrig maler med udstillinger i både Holland, Sverige, Tyskland og Danmark

Der er fernisering på udstillingen lørdag den 13. januar kl. 11. i Vejle Kunstforenings udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1, 7100 Vejle. Herefter vises udstillingen onsdag til søndag fra kl. 12 – 16 frem til den 18. februar. 2018