Dan Thuesen.24.02.-25.3. 2018

”Marskens maler”

Vejle Kunstforening inviterer til fernisering lørdag den 24. februar kl. 11

Kunstforeningen glæder sig til at kunne præsentere den kommende kunstudstilling med værker af ”Marskens maler” Dan Thuesen.

Dan Thuesen er landskabsmaler, hans iøjnefaldende landskabsmalerier fanger bedre end noget andet indtrykkene og stemningen fra marsken på den jyske vestkyst. Det særegne landskab med den skarpe horisont og højt til himmelen fremstår i Thuesens objektiv ofte på samme tid ildevarslende stort men også poetisk smukt.

Det er fladt og minimalistisk. Marskområdet i det vestligste Sønderjylland egner sig ikke til svulstige farvesammensætninger, men mindre kan også gøre det. Det viser maleren, Dan Thuesen, med al tydelighed i sine malerier. Billederne er bygget op omkring et horisontalt princip, det flade landskab og den høje himmel. Teknisk arbejder han med brede penselstrøg, der påfører farverne i felter og skildrer naturens rumlige mangfoldighed. Hans malerier er koloristiske og bearbejdet med en sikker fornemmelse for landskabets eviggyldige betydning for menneskets eksistens.

Dan Thuesen er født i Højer, og de seneste 25 år har langt hans største produktion omhandlet egnens natur, lyset, himlens farver og vandets skift fra ebbe til flod. Det er ikke uden grund, han kaldes Marskens Maler!
Han har mange udstillings- og udsmykningsopgaver bag sig og er medlem af Grænselandsudstillingen.

Der er fernisering lørdag den 24. februar kl. 11, og herefter kan udstillingen ses frem til den 25. marts i åbningstiden onsdag – søndag fra kl. 12-16.

Vejle Kunstforening Møllen, Søndermarksvej 1, 7100 Vejle.

Fri entré.

www.vejlekunstforening.dk