Karen - Lisbeth Rasmussen

20. august - 18 september

Keramisk formgiver

Karen-Lisbeth Rasmussen (f. 1944) blev færdig med sin læreruddannelse i 1967, men efter nogle år i forskellige lærerjobs startede hun i 1985 på Kunsthåndværkerskolen i Kolding og blev færdig som keramiker i 1989.

Karen-Lisbeth Rasmussen kalder sig i dag for keramisk formgiver, og i forhold til hendes virke er det forståeligt. Det er ikke mange ens tekrus og tallerkener, hun producerer, men derimod håndbyggede, enkeltstående ting, grupper eller emner i et tema, som hun giver sig af med. Og ofte er det værker, hun vil fortælle noget med.

Karen-Lisbeth Rasmussen er en vidtfavnende og eksperimenterende kunstner. I én periode udtrykker hun sig fabulerende, og i en anden periode arbejder hun stramt stilistisk. Det kommer fx smukt til udtryk i hendes arbejde med murkunst, der er udviklet i samarbejde med Egernsund Tegl.

Fra KOP til MUR

Udstillingen i Vejle Kunstforening er en spændene og lidt andeledes udstilling.

Der vil desuden være mulighed for at møde mennesket bag kunsten på et Artist Talk med Karen Lisbeth Rasmusen søndag d. 11. september kl. 15 – 16

33 år som keramiker har for Karen-Lisbeth været en mangfoldig rejse i lerets og keramikkens muligheder. Det er leret som det formbare materiale, der er drivkraften samt undersøgelser og eksperimenter, som giver indsigt og forståelse af materialets muligheder og udtryk.

De seneste 15 år har Karen-Lisbeth været optaget af at udvikle nye former for mursten og murværker, som hun kalder ”Levende Murværk”.                                                              ”Tegl er ler, der kan formes i detaljer og efter individuelle ønsker.

Tegl er historie og kultur. Tegl er en stor del af vores visuelle rum. Vi er fortrolige med tegl og sanser materialet som noget naturligt. Noget som lige er gravet op af jorden. Det er trygt og godt, holdbart og uhøjtideligt, smukt og ældes med ynde. Men tegl er også en ret fastlåst tradition, som må brydes for at skabe nyt,” siger Karen-Lisbeth Rasmussen

Kunsthåndværk som fade, vaser, kopper, krus, tallerkner, krukker, m.m. er naturligvis også repræsenteret på udstillingen. Her siger Karen-Lisbeth Rasmussen: ”Hver eneste ting har et personligt præg. Til det bruger jeg alle keramikkens virkemidler og teknikker som farver, glasurer, strukturer og brændinger. Det er en både krævende og dejlig måde at arbejde på, og det kræver disciplin og tid til fordybelse.”

For første gang vil man med udstillingen i Vejle Kunstforening få et samlet og dybere indblik i Karen-Lisbeth Rasmussens virke med såvel de keramiske værker som med ”Kunst med tegl” og her opleve bl.a. modeller af hendes store levende murværker. Modellerne er skabt af små minitegl i ca. 1/5 str.

Karen-Lisbeth Rasmussens vedholdende optagethed af ”Kunst med tegl” har givet genklang i både kunst- og bygningsverden og resulteret i arbejdslegater fra Statens Kunstfond, Den Jyske Kunstfond, Boligfonden Kuben, og Grundejernes Investeringsfond. Ligeledes har hun deltaget ved Biennalen for Kunsthåndværk & Design 2 gange med kunstneriske teglværker, senest ved 2021-Biennalen på Koldinghus med værket ”Tingsted” bestående af fem store siddesten skabt af tildannede teglmønstre på en fiberbetonkærne.

For alle Karen-Lisbeth Rasmussens arbejder er det afgørende, at de ikke må være ligegyldige. De skal give noget fra sig og tale til sanserne, uanset om det er en skål, et keramisk billede eller et værk med tegl. Alt skal være godt at se på og godt at røre ved. Kunsten må gerne finde vej til kroppen. Derfor må alle udstillede værker berøres!

Udstillingen kan ses fra onsdag til søndag kl.12 til kl.16 frem til søndag den 18. september 2022

Der er fri entre