Anders Kirkegaard19. marts - 13. april 2022

Pragtfulde himmelsyn udover og indover Vejle Fjord

Anders Kirkegaard er langt fra et ubeskrevet blad i Vejles udstillingsliv. Han har flere gange udstillet i Vejle Kunstforening og på Vejle Kunstmuseum, som han betragter som sit museum på grund af de mange billeder, heraf flere hovedværker, som indgår i Kunstmuseets samling.

Senest har Kirkegaard beriget Vejle med endnu et hovedværk, det nye alterparti i Sct. Nicolai kirke. Kirkegaards alterparti handler om liv og død, tilværelsens yderpunkter. Om opstandelse og nedtagelse, om hjælp fra Jesus til en død/døende mand, om pragtfulde himmelsyn udover og indover Vejle Fjord, hvor den opstandne Jesus-brystkasse løfter os til himmels, mens det altseende Guds øje vogter over os. Altertavlen er kirkens visuelle knudepunkt og skulle handle om andet og mere end æstetik.

Udførelsen af alterpartiet er realiseringen af Anders Kirkegaards livsdrøm. I næsten fem år arbejdede han intenst med at skabe det nutidige og vedkommende alterbillede.

På udstillingen i Vejle Kunstforenings lokaler vil man kunne se flere skitser og forarbejder til alterkunsten i middelalderkirken og derved følge det store arbejde med billedernes motiver, komposition, farvenuancer og detaljer, der ligger bag udførelsen af alterkunsten. Der vil naturligvis også kunne opleves en række andre Kirkegaard-værker af såvel ældre som nyere dato.

Udstillingen kan ses frem til og med den 13. april onsdag – søndag 11 – 16