KUNSTjulemarked i Møllen13. november - 12. december 2021

KUNSTjulemarked i Møllen

Det er snart Jul – og kunsten er at finde den helt rigtige julegave til vores nærmeste.

Vejle Kunstforening slår traditionen tro alle døre op og inviterer indenfor til KUNSTjulemarked lørdag den 13. november kl. 11

Vejle kunstforenings Julemarked er ikke helt som alle de andre – her vil du kunne finde mageløse advents -, jule, værtinde,” eller behold selv gaver” med kun det bedste af billedkunst og kunsthåndværk af nøje udvalgte kunstnere.

Man vil bl.a. kunne se arbejde af Anne Østergaards akvarelmalerier. Hvis man tror at akvarellen er lige så let at bruge, som den er nem at bringe med sig, tager man grundigt fejl. For nok er den tilgængelig og ufarlig, så selv et barn kan bruge den, men rent maleteknisk er den til gengæld noget af det sværeste. Akvarellen fordrer et helt særligt temperament, og at det er en livslang proces at lære dens muligheder at kende. Blandt kunstnere ved man, at kun den mest hengivne og tålmodige kunstnersjæl kan blive dus med akvarelmaleriet, og det må man sige er lykkes for Anne Østergaard.

Per Sepstrups trædrejning bygger på et godt håndværk med forståelse for træets struktur, formgivning og kontraster i træet. Per Sepstrup laver gerne brugskunst, hvor han forsøger via valg af træ og formgivning, at frembringe noget der er tiltalende for øjet (kunst) samtidig med, at det er behageligt at holde i hænderne.

Ingrid Lausten arbejder i et univers af uld og silke.Hendes primære område og hendes passion er beklædningsfiltning, hvor hun arbejder tyndt farvestrålende merinould ind i silken.Ingrid Lausten har efterhånden udviklet sin helt egen stil – oftest med grafiske mønstre og hele farveskalaen er taget i brug. Nævnes kan: Korte og lange overdele/jakker, Bluser/toppe, Ponchoer, Tørklæder (mange forskellige designs) og Boligtilbehør, som kaffevarmere til stempelkander, puder og æbler.

Jette Nørregaard er papirkunstner, og papiret som materiale bliver i hendes hænder til sarte smukke skåle, forfinede skulpturer eller ikon-agtige lysende billeder. Det er nonfigurative billeder, ofte bygget op af geometriske figurer skåret i papir og med rette linjer. De er enkle med lodrette og vandrette akser, der dominerer. Det giver dem ro og det høje aflange format giver dem elegance. Farverne i disse billeder er varme jordfarver sat op på en sort baggrund. Papirets gennemsigtige struktur lader den sorte farve lyse op gennem det farvede papir og tildeler billedet en mystik og forunderlig dybde.

Dorthe Bent glas og billedkunstner, arbejder billedmæssigt med glasset ved at male på glasset og drysse med knust glas. Hun laver brugskunst, unika fade og glas billeder, hvor glasset både har funktionel og æstetisk værdi. Fremstiller også spædere glaspynt bl.a. til årets højtider. Dorthe Bent udstiller også små menneskefigurer i bronze, der sidder eller står på en glasklods. De er fremstillet ved, hun former figurerne i voks, der støbes ind i en gipsform, hvorefter voksen smeltes ud. I hulrum hældes flydende bronze. Gips formen slås i stykker og de rå bronzeting efterbearbejdes ved at slibe, pudse, patinere m.m. Figurerne er unika, der findes kun en af hver.

Lisbeth Bordinggaard har lavet keramik siden hun som ung tabte sit hjerte til keramikken på Bornholms folkehøjskole. Hun underviser i dag i keramik på AOF-aftenskole. I sit eget værksted ved vandet mellem Fredericia og Vejle sidder hun ofte ved drejebænken og laver keramik som kan være kopper, vaser, skåle, lågkrukker osv. Lisbeth Bordinggaard elsker turene ved vandet hvor lyset, havet, og stenene altid tryllebinder og inspirerer.

Britta Elhøj billedkunst henter sin inspiration på sine rejser til bl.a. Sydfrankrig, Symi og Kroatien, hvor hun gerne rejser til og maler. Her inspireres hun af de fantastiske farver under sydens sol og varme. Hendes farver er ofte stærke, klare, intense, men der er også plads til de lidt blidere toner. Kunsten er i livet og livet er i kunsten. Vi skal glædes, frydes og meget gerne forundres.

Bent Vinkler er som kurvemager selvlært, og det er især piletræet, som lyder det latinske navn salix, der har hans interesse. Men der arbejdes også i siv, rødder og smukke græsser. Han har gennem de mange år i arbejdet med pilen udviklet overraskende former frem til en personlig stil i retning af det harmoniske og elegante. Det sker med behørig respekt for naturmaterialets egenart, eller som Bent Vinkler selv udtrykker det: “Pilen er min Mester”. Bent Vinklers kurve har sjæl.

Det meste af Sverre Tveito Holmen keramik bliver drejet. Drejeteknikken giver ro og centrering. Han arbejder i en traditionel lertøjsmetode, med begitninger og en transparent glasur, og afprøver hele tiden nye farvekombinationer og dekorationsteknikker. Arbejdskraften henter han i værkstedet. Uanset om det er kopper til bordet, store krukker, skulpturer i træ og keramik eller fabulerende TING, har det hele den samme vigtighed for ham. Han er forankret i en funktionel tilgang til det at være keramiker, men ikke alt bliver specielt anvendeligt, i traditionel forstand.

Tag familie og venner i hånden og kom forbi til et julehyggeligt KUNSTjulemarked og find den oplagte julegave til den der har alt, eller til den, som vil blive himmelsk overrasket over en unik gave under juletræet.

På julemarkedet kan man tage det købte kunst med hjem med det samme og ikke, som ved de sædvanlige kunstudstillinger først hente når udstillingen er slut.

Der er åbning af julemarkedet lørdag den 13. november kl. 11. i Vejle Kunstforenings udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1, 7100 Vejle, og herefter onsdag til søndag kl. 12 – 16 til og med den 12. december

Der er gratis entré alle dage.