90 års jubilæumsudstilling

Tiden-Lige nu

12. februar – 13. marts

[/vc_custom_heading][vc_custom_heading text_size=”fontsize-992081″ text_height=”fontheight-357766″ text_space=”” text_weight=”500″]Udstillerne er claus ejner, Britta Egebjerg, Lisbeth Ellinor, Flemming Jarle, Lene Juhler, Sarah Scheel, Daniel Svarre og Ole Aakjær[/vc_custom_heading][vc_gallery el_id=”gallery-202829″ type=”carousel” random=”yes” medias=”59754,59753,59752,59750,59751,59749,59748,59747″ carousel_lg=”1″ carousel_md=”1″ carousel_sm=”1″ thumb_size=”four-three” gutter_size=”3″ media_items=”media|lightbox|original” carousel_interval=”3000″ carousel_navspeed=”400″ carousel_loop=”yes” carousel_nav=”yes” carousel_nav_mobile=”yes” carousel_nav_skin=”dark” carousel_dots=”yes” carousel_dots_mobile=”yes” carousel_dots_inside=”yes” stage_padding=”0″ single_overlay_opacity=”1″ single_text_anim=”no” single_overlay_anim=”no” single_image_anim=”no” single_padding=”2″ single_title_space=”” single_border=”yes” items=”eyI1OTc1NF9pIjp7InNpbmdsZV9yZWR1Y2VkIjoiIiwic2luZ2xlX2xheW91dF9tZWRpYV9pdGVtcyI6Im1lZGlhfGxpZ2h0Ym94fG9yaWdpbmFsIn19″][vc_column_text]Byens, borgernes og kunstnernes kunstforening

1. marts 1932 blev Vejle Kunstforening stiftet med den unge øjenlæge Henry Fabricius Jensen, der få år tidligere kommet til byen, som den drivende kraft. Den kunstinteresserede læge ville oprette en kunstforening i lighed med dem han kendte fra andre byer. Fabricius Jensen fandt ligesindede blandt byens borgere og foreningen kunne oprettes med det formål at fremme interessen for kunst og at afholde udstillinger. I Vejle Kunstforenings nuværende vedtægter er formålet formuleret til at formidle og fremme interessen for den bildende kunst.

Vejle Kunstforening har søgt at leve op til sit formål ved udstillinger forskellige steder: fra 1933 på Vejle Museum og fra 1973 på Vejle Kunstmuseum. I 1988 fik foreningen omsider egne lokaler i ”Kunstbrænderiet” i Præstegyde, og siden 2016 har vi vist udstillinger i Vejle Vindmølle.

En 90-årig med ambitioner

Gennem de 90 år har adskillige vejlensere bidraget til foreningens arbejde – som medlemmer, bestyrelsesmedlemmer og frivillige. Mange lokale kunstnere har udstillet i foreningens regi. Vejle Kunstforening er således stærkt forankret i lokalsamfundet. Dén forankring ønsker foreningen at manifestere med jubilæumsudstillingen ”Tiden – lige nu”. Vi ønsker at være fremadskuende i foreningens virke og synliggøre og profilere tidens vejlensiske kunstnere, såvel etablerede som unge talenter.

Vejle Kommune rummer et stærkt billedkunstnerisk miljø. Jubilæumsudstillingen viser et øjebliksnedslag blandt vejlensiske kunstnere, der lige nu, på forskellig vis, markerer sig i deres virkefelter, og som også i deres virke rækker aktivt ud på den nationale, og internationale, kunstscene. Vejle Kunstforening ønsker hermed at være med til at sætte fokus på kommunens udøvende kunstnere, at synliggøre deres værker og den værdi byens kunstnere har for lokalsamfundet.

Udstillingen er nok den mest bredspektrede foreningen nogensinde har vist, siger formand for Vejle Kunstforening Nina Damsgaard og fortsætter: Udtryk og medier udgør en kæmpe spændvidde i form af bronzeskulptur, keramikskulptur, installation, maleri, akvarel, gouache, tegning og fotografi. På alle måder viser vi bredden af den vejlensiske kunstscene – og med udstillingen er vi bestemt med til at udfordre både kunstsyn og kunstoplevelse. Den 90-årige har høje ambitioner for sit virke og for kunsten i Vejle!

De otte deltagende kunstnere:

Ole Aakjær: Akvarel og linoleumssnit

Sara Scheel: Skulptur, lertøj

Lene Juhler: Maleri, installation

Lisbeth Ellinor: Maleri

Flemming Jarle: Skulptur, bronze

claus ejner: Gouache og maleri

Daniel Svarre: Skulptur, installation og tegning

Britta Egebjerg: Foto[/vc_column_text][/vc_column][vc_column column_width_percent=”100″ overlay_alpha=”50″ gutter_size=”3″ medium_width=”0″ mobile_visibility=”yes” mobile_width=”0″ shift_x=”0″ shift_y=”0″ z_index=”0″ width=”1/4″][vc_separator][vc_column_text]Udstillinger