NIS SCHMIDT

16. juli - 14 august 2022

Vejles ældste aktive kunstner Nis Schmidt

Nis Schmidt fyldte tidligere på året 90 år.

Lørdag den 16. juli kl.11 fejrer vi derfor Nis Schmidt  på udstillingen i Vejle Kunstforenings udstillingslokaler i Vejle Vindmølle.

Nis Schmidt har været aktiv som billedkunstner i henved 60 år. Han blev uddannet lærer i 1956 og debuterede i 1961 som billedkunstner på Sommerudstillingen i Den Fries Udstillingsbygning i København.

Han vedblev med lærergerningen i en lang årrække, men gradvist tog det kunstneriske arbejde mere og mere over. Nis Schmidts motiver og billedsprog har gennem årene ændret sig flere gange, men hele vejen har det været balancen mellem det figurative, det fortællende og billedets abstrakte værdier, der har været bærende i hans kunst. Og det er det stadigt i de helt nye billeder, som indgår i udstillingen.

Nis huskes især for de mange portrætter af slidte, emaljerede krus og for selvportrætterne omgivet af kristne symboler. Tavler og tegn er et andet gennemgående tema. Landskabsmaleriet med tydelige romantiske træk er også blandt Schmidts motivkredse.

Nis Schmidts helt særlige brug af den hvide farve har desuden været et gennemgående træk helt siden de første billeder af kalkede kirkemure til nutidens næsten abstrakte, men samtidigt meget pastose og taktile billeder, hvor en stor del af billedfladen udgøres af et hvidt felt, hvor farvens nuancer og struktur næsten opfordrer til berøring. Hvid-grå nuancer iblandes rosa og gyldne toner, mens sort, gråt og hvidt dominerer i andre malerier. Den æstetiske følsomhed svigter aldrig i Schmidts billeder.

Schmidt har udtrykt sig i mange materialer og teknikker. De fleste vil sikkert kende ham fra det vejlensiske gadebillede: glasmosaikvinduet for enden af Præstegyden, glasruderne i Sct. Norberts kirke og Sct. Maria Hospital, den envingede engel ved Sct. Norberts Kirke.

En bronzeudgave af denne engel er opstillet ved klosterkirken i Averbode i Belgien.

Nis Schmidt har i en lang årrække været bestyrelsesmedlem i Vejle Kunstforening og blev i 2017 æresmedlem af kunstforeningen.