Henning Nielsen

5.6.-4.7. 2021

Henning Nielsen Retrospektivt

Lørdag den 5. juni kl. 11 åbner udstillingen med Henning Nielsen i Vejle Kunstforenings lokaler i Vejle Vindmølle – desværre uden den sædvanlige fernisering, dog vil kunstforeningen være vært med lidt forfriskninger. Udstillingen vil kunne ses frem til den 4.juli onsdag til søndag kl.12-16.

Der kræves ikke corona pas eller bevis for test, men mundbind/visir. Der er sprit til hænderne i Møllen og der skal naturligvis holdes afstand til andre udstillingsgæster, gerne to meter.

Henning Nielsen fyldte for nyligt 90 år og kan se tilbage på en lang lærergerning på Skibet Skole og en lige så lang karriere som maler. I sidste ende handler det ikke om mængden af år i sit liv, men mængden af liv i sine år. Henning Nielsen, var i mange år medlem af Vejle Kunstforenings bestyrelse og er i dag Kunstforeningens æresmedlem.

Maleren Henning Nielsen hører til de stille – som menneske og som kunstner.

Han boede i henved 60 år i den gamle skole i Jennum. Her har han i de nære omgivelser fundet motiv til mange af sine billeder. Naboens høns og køer, havens træer med mos på grenene, marksten fra stendiget, strukturer i mursten m.m.  Haralds Høj, der er beliggende tæt på Jennum gamle Skole er ligeledes et hyppigt motiv. Også blåmuslinger fra vandreture langs Vejle Fjord og Lillebælt har med sine buede former og markante blå-hvide-brune farver, optaget Henning Nielsen.

Udstillingen vil være retrospektiv og bl.a. rumme en række ”perler”, der befinder sig hos familien og ikke tidligere har været udstillet. Også kunstnerens nyeste billeder, hvor han inspireres af beskadigede fortovsfliser kan ses på udstillingen, ligesom der også er fuglemotiver – ofte af havens fugle, som resultat af Nielsens ornitologiske interesse, som han har haft helt siden ungdommen.

”Jeg er helt afhængig af mine øjne”, siger Henning Nielsen, der maler stilfærdigt og naturalistisk. Han går ofte så tæt på naturen, at strukturer og linjer, bliver maleriernes egentlige motiv og nærmer sig derved det non-figurative maleri. Han føler sig beslægtet med malere som Jeppe Vontillius, Poul Ekelund og Herold G. Kristensen og længere bagud i tid med de franske impressionister. Spændvidden i Nielsen fremstilling af det – familieportrætter fra 1950erne til de nyeste næsten abstrakte malerier er stor og det er udtryksmåde også, fra ensartede farveflader og mørke farver, over malerier, hvor malingen er sat på ,lærredet som små prikker og pletter til de nyeste, hvor der fortsat er struktur i farvens påsætning på lærredet, men paletten er udskiftet med lysere og lettere farvenuancer.

Udstillingen kan ses onsdag til søndag kl.12-16