Vibeke Nørgaard Rønsbo

Kunst i Møllen. Med ferniseringen lørdag d. 2. april kl.11 med Vibeke Nørgaard Rønsbo siger Vejle Kunstforening ikke kun goddag til en ny kunstner og udstilling, men også goddag til et nyt udstillingssted.

Vibeke Nørgaard Rønsbo er billedkunstner og skulptør, uddannet fra Århus Kunstakademi, og arbejder med en bred vifte af genrer og materialer, spændende fra plane til tre-dimensionelle værker, videre over installation, performance og borgerinddragende samtidskunstprojekter. Hun er generelt optaget af fysiske og elektroniske spor af levet liv, og arbejder meget med den kommenterende samtidskunst, som giver anledning til meningudvekling og debat mennesker imellem. Hun er dansk/billedkunstlærer, har undervist i folkeskolen, efterskolen, VUC samt lærer- og pædagoguddannelsen.

Stoflighed, tekstur, patina, huller og gamle klemmer er blot nogle af de mange fysiske spor af levet liv som udstillingens værker kredser om.  I en fascination af fysiske og elektroniske spor fra hverdagslivet opstår åbne kommentarer til vores samtid.

En række skoletasker støbt i beton er her efterladt i en slags mellemrum, et ingenmandsland, – et ”ikke-sted” på vej mellem to verdener, efterladt som fysiske spor af deres indehaver og den tid de har fungeret i.” Mens de skulpturelle beton-tasker lukker hermetisk om deres hemmelighed, peger udstillingens securitybilleder med deres egen poetiske karakter på en helt ny form for voyeurisme i vores tid, hvor vi dagligt afsætter mere eller mindre åbenlyse elektroniske spor af vores færden.

Skrot, der forvandles til abstraktioner over metropolen, som også langt hen ad vejen er inspirationen for malerierne. Gamle tuber støbt i bronze besjæles og synes at gå i dialog med hinanden og mime relationelle spil. Samlinger af materiale undergår forvandlinger og spejler strøtanker, der har bidt sig fast i en åben forundring.

Som åbne fysiske sanselige mindesmærker eller kommentarer kan værkerne være et memento for beskueren.

Vibeke Nørgaard Rønsbo har deltaget i en lang række udstillinger bl.a. Nord art 2014 Kunstwerk Carlshütte, Tyskland, Sculpture by the Sea 2013, Kunstnernes Påskeudstilling og Kunstnernes Efterårsudstilling.

Udstillingen kan ses fra den 2. april med fernisering kl. 11 og til og med den 8. maj

Alle er velkommen og der er fri entré.

Kunstbrænderiet i Vejle Mølle Søndermarksvej 1 har åben onsdag til fredag fra kl. 12 til 16 og lørdag, søndag fra kl. 11 til 15