Helle Koch, Pia Brix Thomsen og Elisabeth Ellinor

[/vc_custom_heading][vc_custom_heading text_size=”fontsize-992081″ text_height=”fontheight-357766″ text_space=”” text_weight=”500″]

”Det malede værelse”

[/vc_custom_heading][vc_gallery el_id=”gallery-202829″ type=”carousel” random=”yes” medias=”59292,59291,59290,59289,59314,59313,59312″ carousel_lg=”1″ carousel_md=”1″ carousel_sm=”1″ gutter_size=”3″ media_items=”media|lightbox|original” carousel_interval=”3000″ carousel_navspeed=”400″ carousel_loop=”yes” carousel_nav=”yes” carousel_nav_mobile=”yes” carousel_nav_skin=”dark” carousel_dots=”yes” carousel_dots_mobile=”yes” carousel_dots_inside=”yes” stage_padding=”0″ single_overlay_opacity=”1″ single_text_anim=”no” single_overlay_anim=”no” single_image_anim=”no” single_padding=”2″ single_title_space=”” single_border=”yes”][vc_column_text]Da de tre kunstnere valgte temaet Det Malede Værelse til deres fælles udstilling var det tilskyndet af Inger Christensens roman af samme navn. Romanen Det Malede Værelse er en fortælling fra renæssancen, hvor den italienske maler Andrea Mantegna dekorererede et firkantet rum på 8 x 8 meter i fyrsten Lodovico Gnazagas palads i Mantua i Italien. Fresko dekorationerne består af 33 portrætter. Disse portrætter har inspireret Inger Christensen til fortællingen Det Malede Værelse.

Lisbeth Ellinor har valgt at arbejde med de små og store dramaer i livets labyrint, der kom til hende, da hun læste Inger Christensens bog “Det malede værelse”

Pia Brix-Thomsen har til udstillingen valgt at arbejde med akvarel portrætter med afsæt i renæssancens kultur. Mennesker der levede i en tid hvor store forandringer fandt sted. Renæsancemennesket vakte den græske filosofi, skønhed og æstetik til live igen. Denne impuls blev grebet af store filosoffer, videnskabsmænd og fantastiske kunstnere. Hendes værker er kun en fåmælt og ydmyg kommentar til en storslået, kunstnerisk og åndelig periode i verdenshistorien

Helle Koch valgte at arbejde umiddelbart og intuitivt, hvor hun har taget udgangspunkt i overordnede scenarier og følelser, der dukkede op efter læsning af Inger Christensens ord. Hun dykker ikke ned i en konkret del af fortællingen, men lader fortællingen være inspirationsbærende. De grafiske arbejder bliver scener af liv levet i en samklang af fortielser, distance, begær, resignation – liv, hvor hvert individ forsøger at finde en vej igennem sin personlige labyrint.

Installationen

Er deres tolkning af en filosofisk udveksling mellem Plinius og Sam omkring eksistensen af labyrinten i Clusium.

Mennesket forsøger altid at finde VEJEN, der fører ud til det gode liv, hvor lykken findes. Når så vejen er fundet, står vi i en ny situation med nye vilkår, hvor vi får til opgave at navigere frem til nye veje. Labyrinten bevæger sig med os, og er en del af os selv.

Den besøgende opfordres til at sætte sig i stolen og fornemme sin egen labyrint.

Udstillingen kan ses med åbning lørdag den 3. oktober kl.11 i Vejle Kunstforenings udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1, 7100 Vejle. og frem til og med den 8. november onsdag til søndag fra kl. 12 – 16