Øssur Mohr

29. februar - 29. Marts 2020

Det fortryllede fjeld

Lysglimtets flygtighed

Med fernisering lørdag den 29. februar kl. 11 byder Vejle Kunstforening velkommen til den færøske billedkunstner Øssur Mohr

Øssur Mohr (født 1961 i Fuglafjørður, Færøerne) er en nutidig kunstmaler, som er kendt for sine abstrakte færøske landskabsbilleder, malet i kraftige farver og brede penselstrøg, han har udstillet siden 1991. Ofte maler han samme motiv i nye variationer og maler autodidakt med olie på lærred.

Da Øssur i sin tid begyndte at male, var motiverne for det meste huse og mennesker, men menneskene forsvandt forholdsvis hurtigt. Tilbage stod husene, men de var ikke længere huse med vinduer og døre, man kunne gå ind ad.

I de nyeste malerier har Øssur opløst de gamle sammenhænge. Det horisontale rum er, om end lidt tøvende, sat ud af kraft. Bygden, det gamle faste holdepunkt er der stadig, men nu mest som et springbræt ind i et stadig mere abstrakt univers. Imellem de dybe, blå og skære hvide farver aner man nye skygger ofte som omridset af et menneske, der kommer gående oppe mellem skyerne.

Der er fernisering på udstillingen lørdag den 29. februar kl. 11. i Vejle Kunstforenings udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1, 7100 Vejle. Herefter vises udstillingen onsdag til søndag fra kl. 12 – 16 frem til og med den 29. marts

Der er fri entré