Birgit Kirke16.02.-17.03 2019

kraftfuldt og dynamisk.

Med fernisering lørdag den 16. februar kl. 11 byder Vejle Kunstforening velkommen til billedkunstner og skulptør Birgit Kirke i Vejle Kunstforening Møllen.

Det skal være voldsomt, kraftfuldt og dynamisk – men kompositionen skal naturligvis også hænge sammen. Og det gør den. Birgit Kirkes malerier balancerer fornemt mellem det pastose og halvtransparente, mellem stoflig soliditet og flydende drivende maling og mellem små elegante strøg og hidsige spontane pensel- og spartelspor.

Hun behersker farverne med stor overbevisning og er tro mod sin identitet. Farverne gløder og det er farvernes rytmik, der er det bærende element. Med den energiske farvepalet, der stråler af intensitet, beskriver Birgit Kirke levende de mange fænomener, som den færøske natur bygger på.

Birgit Kirkes opvækst på Færøerne har sat dybe spor i hendes sjæl og givet noget, som hun har svært ved at forklare med ord. Naturen, vejret, lyset, stilheden, stormene, fjeldene, havet, skyerne. Det er alt dette, Birgit Kirke maler i sine billeder. På det seneste med en grad af abstraktion, der er større end hidtil set.

Er Birgit Kirkes billedverden aldeles usentimental, er den også ekstatisk. Hun prøver som kunstner at vise det, der er større end ord, energien, flowet, de kosmiske strømme, det livgivende princip, eller hvad man nu kalder universets kræfter.

Kirkes kunstneriske praksis omfatter maleri, grafik, tegning og skulptur.

Birgit Kirke er født i Nuuk, Grønland opvokset i Torshavn, Færøerne, bor og har atelier i Herning.

De seneste år har hun deltaget i en lang række udstillinger og store kunstmesser.

Der er fernisering på udstillingen lørdag den 16. februar kl. 11. i Vejle Kunstforenings udstillingssted Vejle Mølle Søndermarksvej 1, 7100 Vejle.

Herefter vises udstillingen onsdag til søndag fra kl. 12 – 16 frem til og med den 17. marts.